RECENZE: Sia má Vánoce každý den. Jsou nostalgické, ale i veselé a hravé

Vydáno 04.12.2017 | autor: Josef Martínek

Vánoční alba obvykle nepřekypují nápaditou hudbou a většinou platí, že stejně jako jejich popularita před svátky prudce vzroste, hned v lednu upadnou do zapomnění. U Sii by tomu ale mohlo být jinak. I když se na desce Everyday Is Christmas také striktně drží tématu Vánoc, do desítky zlehka napsaných písniček se jí podařilo promítnout její autorskou osobitost.

RECENZE: Sia má Vánoce každý den. Jsou nostalgické, ale i veselé a hravé RECENZE: Sia má Vánoce každý den. Jsou nostalgické, ale i veselé a hravé

Sia

Everyday Is Christmas

Santa's Coming For Us, Candy Cane Lane, Snowman, Snowflake, Ho Ho Ho, Puppies Are Forever, Sunshine, Underneath The Mistletoe, Everyday Is Christmas, Underneath The Christmas Lights

10 trax / 35 min

Vydavatel: Warner Music

Ještě že se australská popová diva rozhodla napsat ve spolupráci s Gregem Kurstinem původní písničky a nesáhnout po vánočních klasikách, které jsme už slyšeli nejméně na tisíc způsobů. I přesto je Everyday Is Christmas právoplatné vánoční album, kterému sváteční náladu nelze upřít. V textech se prohánějí sobi, poletují andělé a nesmí chybět ani symboly jako jmelí, stromeček či samotný Santa Claus. Zároveň ale do jednotlivých písniček Sia vnesla jistý nadhled a hravost, čímž všechna klišé zdatně vyvažuje.

Jestliže by proto někomu titulní píseň s textem "Každý den jsou Vánoce, když jsi po mém boku" připadala až příliš patetická a nádherná balada Snowman, ve které vyzývá sněhuláka, aby neplakal a nebál se slunce, zase zbytečně dramatická, možná ho potěší veselejší kousky.

RECENZE: Sia se přestala bát. Na This Is Acting je dobrou herečkou

Třeba Ho Ho Ho, nakažlivá legrácka, jejíž refrén je sice trochu kolovrátkový, ale v jednom balení s vydatnou saxofonovou linkou a sdělením "Přines láhev chlastu, nemáme co ztratit" prostě funguje. V následující Puppies Are Forever zase můžete zaslechnout štěkot skutečných štěňátek. Jak roztomilé. Z hlavy jen tak nedostanete ani další ze svižnějších písní Candy Cane Lane, kterou se line cinkání zvonečků a zvuk varhan.

KLASICKÉ VÁNOCE I SOUČASNÝ POP

Na nostalgickou notu Sia Furler zahrála ve Snowflake, ve které sněhové vločce přisuzuje lidské vlastnosti. V podstatě tím volně navazuje na předchozí song Snowman, ve kterém pro změnu rozmlouvala se sněhulákem.

Rozmanitosti materiálu navíc prospívá, že autoři čerpali z klasického zvuku svátečních alb, postaveném na živých nástrojích, ale obohatili ho i prvky současného popu. Příkladem budiž roztančený singl Santa's Coming For Us.

Sia zkrátka dává návod, jak natočit vánoční album, aniž by působilo jako rutina. V nových písničkách znovu těží ze svých hlavních předností - tedy citu pro melodie, charakteristické barvy hlasu i lehké teatrálnosti. A především potvrzuje, že patří k nejnadanějším popovým autorům dneška. Nač zpívat jako každý druhý Silent Night, Winter Wonderland nebo White Christmas, když to jde dělat i po svém - a dobře.

Témata: Sia, Everyday Is Christmas, Greg Kurstin

4,00