Hrajte to nahlas aneb 50 let Love Me Do

23. květen 2014

Když u nás před rokem 1989 vyšla kniha o angloamerickém rocku, byl to „svátek“ – stačí třeba vzpomenout na dodnes zajímavou publikaci Antonína Matznera o skupině Beatles. Snad ale právě proto se i v současné době řada autorů-pamětníků ve svých memoárových či historicko-popularizačních spisech k objasnění rockových dějin stále vrací.

Takovým autorem je i Leoš Šedo. Jeho více než pěti set stránková kniha s názvem Hrajte to nahlas aneb 50 let od Love Me Do představuje historii rocku padesátých až sedmdesátých let dvacátého století v osmnácti obrazech. Těmi obrazy jsou více či méně rozsáhlé kapitoly, které z větší části encyklopedickým způsobem pojednávají o dějinách světových kapel, někdy ale také hovoří z nadhledu o jejich širším kulturním, sociálním, technologickém či přímo civilizačním zázemí.

Kniha publicisty, spisovatele a stomatologa – tedy nikoliv historika či muzikologa – neobjevuje „nové“, nýbrž nabízí řemeslně zručnou kompilaci známých skutečností. V tomto směru naplňuje požadavky kladené na kvalitní popularizaci: text je faktograficky přesný, autor dokáže obrovské kvantum informací redukovat tak, aby to podstatné bylo řečeno, přičemž ale nachází i prostor pro čtenářsky přitažlivé „historky ze zákulisí“, kniha je psána čtivým a literárně zdatným jazykem.

Paralely s československou scénou
Z hlediska proporcí a míry prostoru věnovaného tématu je kniha koncipována zcela tradičně; Leoš Šedo se nepokouší o alternativní výklad rockových dějin, jaký nabízí například italský autor Piero Scaruffi. Často hovoří o Elvisovi, Beatles nebo Rolling Stones, na řadu přichází ale i mnoho dalších umělců z oblasti rock and rollu, folk rocku, art rocku, hard rocku či punk rocku. Vedle světových rockových veličin se tu a tam objevují i vzpomínky a paralely s československou scénou – čtenáři se dozví, kdo u nás přezpíval ten či onen světový hit nebo co znamenala pro tehdejší posluchače gramofonová deska a jakým způsobem se dala opatřit.

Na knize jsou cenné zvláště krátké syntetizující vsuvky, v nichž autor otvírá nejedno zásadní téma: například roli rockové hudby v otázce globální rasové integrace, téma objektivního hodnocení takzvaně zlatých šedesátých let nebo otázku existence a smyslu rocku v současné konzumní společnosti.

Ačkoliv v zahraniční nalezneme již řadu publikací tohoto typu, v našem prostředí jde o projekt ojedinělý, a tím více žádoucí. Díky převážnému objektivizujícímu uchopení může kniha dobře sloužit i v rámci výuky populárně hudebních dějin.

autor: Jan Blüml
Spustit audio