Králi roku jsou Bílá, Nohavica a Kabát

  • 6
Kdyby se nyní rozdávaly ceny podle počtu prodaných desek v roce 2003, triumfovali by Lucie Bílá, Jaromír Nohavica a skupina Kabát. Součet prodeje jejich alb přesahuje podle odhadů dvě stě tisíc kusů. Do konce roku sice zbývá ještě pár dní předvánočních nákupů, navíc gramofonové firmy informují o počtech desek, které teprve opustily sklady. Avšak náskok tří králů předvánočního trhu je takový, že si lze na jejich vítězství vsadit. Konečné výsledky prodeje budou zpřesněny počátkem příštího roku.
Stačí pohled na českou podzimní a zimní hitparádu. To je období, kdy si lidé kupují nejvíce desek. V posledních šesti týdnech stoupl zájem o nové album Jaromíra Nohavici Babylon tak, že moravský bard odsunul na nižší příčky všechny konkurenty včetně kapely Kabát a zpěvačky Lucie Bílé.

Přitom v průměru každý z této trojice prodal takřka 70 tisíc kopií nových alb, a to je na český trh velmi solidní výkon. Zvláště když každé druhé cédéčko v Česku je vypálené. "Proč lidi dávají přednost originálním cédéčkům těchto interpretů? Asi proto, že je mají rádi," odpovídají obchodníci.

Tři králové konkurují svým vlastním novinkám staršími nahrávkami. Rocková kapela Kabát, jejíž popularita překonala Lucii, prodala letos ještě 36 tisíc kopií staršího kompilačního titulu Suma sumárum.¨

Do hitparády se vrátilo předchozí album Jaromíra Nohavici Moje smutné srdce z roku 2000, jež si podle údajů firmy BMG koupilo již 80 tisíc posluchačů. Jedině Lucii Bílou, která má po pěti letech studiovou novinku Jampadampa, neprovází hitparádový ohlas předchozích titulů.

V počtu třiceti až čtyřiceti tisíc prodaných desek se pohybují "princové". Například slovenská kapela Elán, která přišla s novinou Tretie oko krátce poté, co odezněl její obří koncert na Letné, nebo Chinaski, již prošli svěží personální proměnou a kteří mají nový hit 1970 (Husákovy děti).

Chinaski připravili bilanční desku Premium, která se rychle stala bestsellerem. Ve společnosti "princů" se uchytily také skupina Support Lesbiens s titulem Tune da Radio, soundtrack k filmu Pupendo nebo kapela Holki.

Obliba Miroslava Žbirky je rovnoměrně rozložena mezi publikum v Česku a na Slovensku, kde zpěvák prodal asi třetinu z více než třiceti tisíc kopií svého výběrového alba The Best Of. Mezi interprety, kteří nespolupracují s velkými firmami, uspěla zvláště písničkářka Radůza.

Její album ... při mně stůj se přiblížilo hranici deseti tisíc prodaných kusů. Řada interpretů, třeba hiphopových kapel, prodává alba mimo distribuční okruhy velkých firem. Popularita hip hopu však roste, soudě podle masové návštěvy festivalu Hip Hop Camp v Pardubicích, takže i umělci tohoto okruhu dosahují tisícových prodejů desek.

Zahraniční hvězdy nemají v Česku na růžích ustláno, neboť jejich alba bývají velmi drahá a lidé si je často kopírují. I tak se podařilo prodat asi 20 tisíc kopií alba Life For Rent od zpěvačky Dido a Madonninu novinku American Life si odneslo více než 14 tisíc posluchačů.

NEJPRODÁVANĚJŠÍ ALBA

Domácí interpreti
Kabát: Dole v dole (EMI) - 70 000
Jaromír Nohavica: Babylon (Sony Music/Bonton) - 65 000
Lucie Bílá: Jampadampa (EMI) - 60 000
Elán: Tretie oko (BMG) - 40 000
Kabát: Suma sumárum (EMI) - 36 000
Různí interpreti: Pupendo (Sony Music/Bonton) - 35 000
Chinaski: Premium/The Best Of (Universal) - 35 000
Zahraniční interpreti
Dido: Life For Rent (BMG) - 20 000
Linkin Park: Meteora (Warner Music) - 15 000
Madonna: American Life (Warner Music) - 14 000
Scooter: Stadium Techno Experience (Warner Music) - 13 000
R.E.M.: In Time (Best Of) (Warner Music) - 10 000
Sting: Sacred Love (Universal) - 10 000
Britney Spears: In The Zone (BMG) - 10 000

Zpěvačka Lucie Bílá na Staroměstském náměstí. (16. prosince 2003)