RECENZE: Santana s mnoha hosty kvality alba Supernatural nedosáhl, ale nezklamal

Vydáno 02.11.2021 | autor: Roman Jireš

Tenhle svět potřebuje jistoty. Za jednu nich považuji skutečnost, že mexicko-americký kytarista Carlos Santana nikdy nenatočí úplně blbou desku. Takže když čtyřiasedmdesátiletý průkopník afro-latinsko-blues-rockového fusion zvuku a sběratel Grammy vydá v kontextu své tvorby "jen" průměrné album, jakým je novinka Blessings and Miracles, pořád se jedná o pozoruhodnou nahrávku.

RECENZE: Santana s mnoha hosty kvality alba Supernatural nedosáhl, ale nezklamal RECENZE: Santana s mnoha hosty kvality alba Supernatural nedosáhl, ale nezklamal

Santana

Blessings and Miracles

Ghost of Future Pull/ New Light, Santana Celebration, Rumbalero, Joy, Move, Whiter Shade Of Pale, Break, She’s Fire, Peace Power, America For Sale, Breathing Underwater, Mother Yes, Song For Cindy, Angel Choir/All Together, Ghost Of Future Pull II.

15 skladeb / 56:45 min

Vydavatel: BMG

V konceptu alba nepřichází Santana s ničím novým, vrací se k osvědčeným hostováním množství zpěváků a muzikantů, které slavilo největší úspěch na albu Supernatural v roce 1999. Santana na něj navazuje skladbou Move, ve které se stejně jako na tehdejším megahitu Smooth objevuje zpěvák Matchbox 20 Rob Thomas, tentokrát podpořený ještě členy newyorské kapely American Authors.

LIVE: Carlos Santana proměnil Prahu v karnevalové město

Na Blessings and Miracles Santana vedle řady hostů výrazně zapojil členy své rodiny. Vedle několika písní podpořených bicími jeho ženy Cindy Blackman Santany se do roztančené skladby Rumbalero vedle zpěváka, klávesisty a trumpetisty Asdru Sierry z latinskoamerické multižánrové kapely Ozomatli na klávesy a k vokálům připojil syn Salvador Santana. Dcera Stella Santana zase spolu se zpěvákem Avi Snowem svým vokálem obohatila jemnou skladbu Breathing Underwater.

Šestadvacáté Santanovo studiové album je pestré jako jeho obal, i přes množství hostů a stylů však jeho autor dohlédl na to, aby na všech skladbách, tu více, tu méně, byl znát punc jeho originální hudební osobnosti. Hned úvodní instrumentálky Ghost of Future Pull/ New Light, která album rámuje, a Santana Celebration potěší příznivce jeho psychedelií a latinským bluesrockem charakteristických začátků.

Prudkou změnu nálady však znamená na singlu vydané Joy v rytmu reggae s hvězdou country hudby Chrisem Stapletonem. Asi nejméně je kytarový mistr znát v politicky zabarveném metalovém songu America For Sale, kde se trochu ztrácí po boku Kirka Hammetta z Metalliky a zpěváka Death Angel Marcem Oseguedou. Jen střídmé latinské percuse a méně nápadná Santanova kytara pak vdechly novou podobu coveru hitu Whiter Shade Of Pale, který  v roce 1967 vydala skupina Procol Harum. V jedné z nejhranějších balad s nádechem bachovských varhan hostuje britský skladatel a multiinstrumentalista Steve Winwood.

Pro Santanu typické hledání nových hlasů představuje skladba Break se zpěvačkou Ally Brookeovou z dívčí kapely Fifth Harmony známé díky americké verze soutěže X Factor. Jedná se bohužel o skladbu, kterou od tuctovosti zachraňuje jen Santanova kytara. O něco lépe dopadlo následující mezigenerační setkání She’s Fire, na kterém se Santanou participuje  americká skladatelka a hudební producentka Diane Warrenová a rapper z G-Eazy. Důraznou hru na bicí Santanovy manželky si posluchač může vychutnat ve vypalovačce Peace Power se zpěvákem Living Colour Coreym Gloverem, ještě lepší pěvecký výkon však v Mother Yes předvádí současný vokalista Santany Tommy Anthony.

Komornější část své tvorby Santana nabízí v instrumentálce Song For Cindy a fakt, že si příliš neláme hlavu s žánrovou jednotou dokazuje jeden z vrcholů desky Angel Choir/All Together. Tato píseň obsahuje klávesový part, který krátce před svou smrtí nahrál jazzový klávesista Chick Corea a ve sborovém úvodu zpívá i Coreova manželka Gayle Moran.
Santana i s mnoha hosty na Blessings and Miracles kvality alba Supernatural nedosáhl, ale i tak sombréro dolů, señor!

Text: Roman Jireš, foto: Matěj Slezák, Marianne Bilham
Témata: Santana, Blessings and Miracles, album