V centru zábavního průmyslu státu Jižní Karolína, přímořského letoviska Myrtle Beach, vyrostl za 400 milionů dolarů nový tematický park. Z celkového počtu 400 podobných zařízení v USA je první, jenž za posledních deset let vznikl.

Jednotlivé atrakce na jaře otevřeného parku o rozloze 22 hektarů zaštítily svými jmény rockové kapely, jako Led Zeppelin či Eagles a Moody Blues. Areálu dominuje 21 metrů vysoká replika kytary jazzmana Lese Paula, vynálezce tohoto hudebního nástroje, bez kterého si nelze představit hudbu druhé poloviny dvacátého století.

Poblíž horské dráhy vyčnívá kopie sochy Svobody se slunečními brýlemi, jež v ruce nedrží pochodeň, ale zapalovač značky Zippo. Noční světelná show s ohňostrojem, doprovázená Bohemian Rhapsody od kapely Queen, je také součástí lákadel pro návštěvníky, kteří se mohou najíst v jednom z místních podniků, pojmenovaném po známé folkové písni Arla Guthrieho Alenčina restaurace.

Majitel parku, společnost provozující v USA řetězec kaváren Hard Rock Cafe, si je jistý, že tak přitáhne zájem návštěvníků všech věkových kategorií. "Hudba je jednou věcí, která je s námi citově spojená," řekl ředitel parku Steven Goodwin. "Slyšíte píseň a hned se vám vybaví vzpomínka na nějaký zážitek. A právě o to se tu snažíme," dodal.

Park chce ročně přilákat tři miliony lidí

Park je s ohledem na různé hudební styly rozdělen do několika sektorů - například v sektoru pojmenovaném Britská invaze je k vidění i autobus, který si spolu s Beatles zahrál ve filmu Magical Mystery Tour. Dalšími oddíly jsou Narozen v USA a Rock-and-rollové nebe, v němž jsou vyryty do cihel a kamenů jména 350 již nežijících hudebníků. Díky systému reproduktorů je po celém areálu slyšet souvislý, jednolitý proud rockové hudby z různých časových období.

Vlastník hudebního parku doufá, že zařízení přiláká ročně tři miliony návštěvníků. Ambiciózní plány ale u odborníků budí pochybnosti a poukazují přitom na přetrvávající problémy americké ekonomiky a nasycenost trhu.

"Jen málo podobných zábavních parků, vyjma těch pod vlajkou společností Disney a filmového studia Universal, v prvních letech po otevření překročilo hranici dvou milionů návštěvníků," říká konzultant Dennis Speigel. Pochybuje také, že by se Hard Rock Park mohl stát pro prázdninový ráj Myrtle Beach něčím, bez čeho se turisté neobejdou.

Ředitel parku Goodwin však věří, že jeho podnik bude pro návštěvníky atraktivnější než konkurence z Floridy. "Jsme o osm set kilometrů blíže k největším městům severozápadní části USA," prohlásil. "A při ceně 3,50 dolaru za galon benzinu (3,8 litru) si každý rozmyslí jet dále na jih," dodal.