Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Gorillaz. Premiérová drezúra opic si zasloužila dlouhý aplaus

Kultura

6:00
PRAHA - Britská virtuální kapela a projekt zpěváka Blur Damona Albarna do Česka zavítala poprvé za devatenáct let své existence. Už po prvních písních bylo jasné, že se čekání vyplatilo - Gorillaz nabídli skvěle poskládaný set doplněný poutavým vizuálem a muzikantským nadšením.

Britská virtuální kapela do Česka zavítala poprvé za devatenáct let své existence. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Premiérový koncert Gorillaz v České republice ještě nedávno vypadal jako undergroundová akce. 3. listopadu napsal pořadatel koncertu, společnost 10:15 Entertainment: „Neříkejte, že se vás na kapelu pro všechny věku 3+ chystá jenom 2,7 tisíce!?“ Odlidněná katastrofa se nakonec nekonala a v úterý večer přišlo do O2 areny podle odhadů přítomných novinářů na 8 tisíc lidí. Šli se podívat na to, jak jsou čtyři animovaní muzikanti z videoklipů naživo vlastně celých 12 lidí.

Ale popořadě. Publikum měl ještě před koncertem Gorillaz rozehrát producent a dýdžej Remi Kabaka. Svým setem, složeným hlavně z remixů u nás prakticky neznámých písní, které přecházely z funku až do rapových pasáží, rozehřál podle všeho akorát sám sebe. Takže Remi mával rukama na všechny strany a svou hudbu očividně prožíval, ale publikum se maximálně vlnělo ze strany na stranu jako tráva ve velmi mírném větru. Někteří pozdní příchozí využili Kabakova setu k tomu, aby si na baru stačili dát vychlazené pivo ještě před nástupem hlavních hvězd.

Koncert Gorillaz. Humanz Tour - 14. listopadu v Praze.
Britská virtuální popová a hiphopová skupina Gorillaz vystoupila 14. listopadu...

Co opice, to muzikant

A že šlo o pořádný nástup. Gorillaz začali M1 A1, snad nejtvrdší písní ve svém repertoáru. Čtveřice animovaných postaviček pak dostala pro mnohé, kteří na koncertě Gorillaz nebyli dříve v zahraničí či si nepouštěli na internetu videa z nich, poprvé lidskou podobu. Damona Albarna na pódiu doprovodilo hned 11 muzikantů, takzvaná Gorillaz band.  Kromě kytaristy a baskytaristy šlo o dva bubeníky, klávesistu a šestičlenný sbor.

Na letošní (a bohužel v kontextu tvorby Gorillaz nepříliš povedenou) desku Humanz si Gorillaz na každou píseň přizvali nějakého hosta. Několik jich s sebou přivezli i do Prahy. S americkým zpěvákem Pevenem Everettem si tak třeba střihli taneční Stobelite a s rapperem Zebra Katzem hypnotickou Sex Murder Party a navazující Out of Body. Ačkoliv písně na novém albu neohromují, naživo byly strhující a to především právě díky energii hostujících hudebníků.

Když došlo na staré hity hlavně z oceňovaných desek Gorillaz (2001) a Demon Days (2005), tak nebylo co vytknout. Gorillaz si možná byli vědomi toho, že vytvořit set převážně z písní z desky Humanz by bylo nerozumné a vytvořili dobře poskládaný set, který zmapoval celých 19 let od jejich založení. Zazněl hip-hop, pop, elektro i funk.

Show? Stačí velká obrazovka a upřímné nadšení

RECENZE: Guns N’ Roses začali na minutu přesně. Z potížisty Axla se stal dříč

Damon Albarn není žádným typickým pódiovým poskakovačem. Nesnažil se ani příliš ani strhnout dav nějakým pobízením k tleskání či opakování jeho výkřiků. Vystupování téměř padesátiletého zpěváka i tak vyzařovalo obrovskou hudební sílu. Albarn se nebál vzít do ruky kytaru nebo klávesy a ve volném čase si potřást rukou s fanoušky v prvních řadách. Všechno to působilo skromně a upřímně. Nedošlo ani na kytarová a bubenická sóla, která jsou běžnou výplní všech koncertů. Nebylo jich potřeba - doprovodná kapela dokázala svůj um naprostou sladěností a očividným nadšením.

Gorillaz v klipech hodně sází na svou charakteristickou komiksovou image. Toho kapela využila i na pražském koncertě, na který techniku dovezlo 10 (!) nákladních aut. Za muzikanty se tak rozprostřela obrovská plocha obrazovky, na kterou se promítaly vše od záběrů na virtuální kapelu až na barevné geometrické obrazce. Vizuál byl na každou píseň jiný a vždy se dokonale trefil do celkového vyznění skladby. Obrazovka navíc díky své velikosti celou arénu prozářila barvami. Při písni Kids With Guns na diváky mířily sytě červené 3D modely palných zbraní, aby se při závěrečném refrénu roztříštily na několik kousků.

Naživo jde o jiný zážitek

Gorillaz si tak za své premiérové české vystoupení potlesk opravdu zasloužili. Přivezli show, která mohla být pro někoho poněkud strohá, ale o to více upřímná. Skvěle sladěná kapela a hosté navíc člověka přesvědčili o tom, že Gorillaz naživo jsou docela jiný zážitek, než poslech jejich desek. Po jejich pražské zastávce Humanz Tour si troufám tvrdit, že dokonce i lepší.

Gorillaz
Humanz Tour
14.11., O2 arena, Praha