Frontman kapely Ian Anderson provedl diváky půlstoletou historií Jethro Tull s obvyklým vtipem a elegancí. Bylo vidět, že si na letošním turné dává záležet. Současná muzikantská sestava, které kraluje skvělý hardrockový kytarista Florian Opahle, se s přehlídkou známých písní nemazala a nenechala nikoho na pochybách, že legendární skupina z Blackpoolu ještě není minulostí.

Už od úvodní písně My Sunday Feeling, pocházející z úplně první desky This Was, vědělo publikum, že půjde o výlet proti proudu času. Pódiu vévodila zadní projekce, s níž kapela aktivně pracovala a která ze začátku připomínala obří televizi. Na ní běžely archivní záznamy z vystoupení Jethro Tull od šedesátých let dál.

Ian Anderson
Nová deska Jethro Tull? Bude už brzy, říká zakladatel kapely Ian Anderson

Občas se ale na plátně zjevil nějaký ten gratulant, aby v předtočeném šotu uvedl svou oblíbenou skladbu. Tak například americký bluesrockový kytarista Joe Bonamassa, který Andersonovi a spol. před nějakým časem předskakoval, udělal entrée skladbě A New Day Yesterday z alba Stand Up (1969). Další písničky si na dálku objednali bývalí členové Jethro Tull Mick Abrahams a Jeffrey Hammond – ten druhý samozřejmě zvolil trvalku A Song For Jeffrey.

Stále má dost páry

Jindy zase ze záznamu promluvil Tony Iommi z Black Sabbath. I on se kdysi krátce mihl v Jethro Tull – a sice v osmašedesátém, kdy s nimi účinkoval v nikdy neodvysílaném televizním pořadu kamarádů z Rolling Stones. Své gratulace poslali také Joe Elliott z Def Leppard nebo Steve Harris z Iron Maiden. Největší pecku Aqualung přirozeně nemohl uvést nikdo jiný než Slash.

Překvapením je ale spíš to, co se odehrávalo před plátnem. I po sedmdesátce má Ian Anderson dost páry, aby utáhl dvouhodinový koncert plný akce a ostrých střihů. Obavy, že mu to v posledních letech nezpívá, tentokrát víceméně zažehnal – až na okamžiky, kdy se musel hlasově vyrovnat s dnes už klasickými vyřvávačkami, jako je Locomotive Breath.

Britský bluesman John Mayall vystoupil se svou kapelou v pražském Foru Karlín.
OBRAZEM: Legenda britského blues v Praze. Mayall vyprodal karlínské Forum

Mnohem lépe si vedl v bluesové poloze. Fandům pro radost zařadil do programu výtečně swingující Some Day The Sun Won't Shine For You. Potěšením byly i dvě variace na vážnou hudbu, v nichž se uplatnila Andersonova pověstná flétna: Bourrée In E Minor podle J. S. Bacha a zejména Pastime In Good Company, melodie složená samotným anglickým králem Jindřichem VIII.

Ve zvláště vypjatých sólech na „příčku“ se zpěvák neudržel a zaujal typický čapí postoj – tak mají Iana Andersona jeho věrní rádi.

Nedělní show v Kongresovém centru se nesla v duchu slavnostního vzpomínání, místy však byla i poměrně aktuální. Třeba když krátce před koncem došlo na píseň Farm On The Freeway z alba Crest Of A Knave (1987). „Můžete mi dát kompenzaci, ale o to tady nejde. Co je mi platné, že mám šek na milion dolarů? Pohřbil jsem svou farmu pod dálnicí…“

Kapelník a také zpěvák a flétnista. Ian Anderson se po půl roce vrátil do Česka.
Na pražském koncertu Iana Andersona zněl Bach i Jethro Tull