RECENZE: Nezdolný Paul McCartney natočil ze svého home office vydařené album, je plné lásky a optimismu

Vydáno 18.12.2020 | autor: Roman Jireš

Paul McCartney využil koronavirovou pauzu k vytváření muziky. Zcela neplánovaně se mu během několika měsíců povedlo natočit sólovku, kterou vydal pod názvem McCartney III. Jak se mu deska povedla, zhodnotil redaktor Roman Jireš.

RECENZE: Nezdolný Paul McCartney natočil ze svého home office vydařené album, je plné lásky a optimismu RECENZE: Nezdolný Paul McCartney natočil ze svého home office vydařené album, je plné lásky a optimismu

Paul McCartney

McCartney III

Skladby:
Long Tailed Winter Bird, Find My Way, Pretty Boys, Women and Wives, Lavatory Lil, Deep Deep Feeling, Slidin', The Kiss of Venus, Seize the Day, Deep Down, Winter Bird/When Winter Comes.

11 skladeb / 44:42 min

Vydavatel: Capitol+

Všechno zlé může být k něčemu dobré, i ten zatracený koronavirus. Díky času strávenému během karantény na svém venkovském sídle s dcerou Mary a její rodinou měl Paul McCartney čas na psaní nových a dokončování dříve rozpracovaných písniček. V pohodě, kterou měl možná na mysli, když s The Beatles na album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band natáčel svoje When I'm Sixty-Four.

Všeuměl Paul McCartney vydá nové album. Nahrál ho sám a během lockdownu

Ukázkou, jak improvizovaně a neplánovaně album vznikalo, je skladba When Winter Comes, kterou začal McCartney psát na začátku 90. let ve spolupráci s legendárním producentem The Beatles Georgem Martinem. Pro skladbu nyní McCartney vytvořil novou pasáž, která dala vzniknout úvodní instrumentálce Long Tailed Winter Bird působící dojmem bezstarostné gradující improvizace. When Winter Comes pak ještě využil v závěru desky v příjemné melodické skladbě Winter Bird/When Winter Comes. McCartney při nahrávání použil i některé nástroje ze studia Rude Studio, které již na začátku 70. let využívala McCartneyho skupina Wings.

(Témeř) na všechno sám

Při pohledu na obsáhlou diskografii sira McCartneyho se může zdát divné, že jeho nové album je označené římskou číslicí III, přestože má vedle nahrávek s The Bme, stejně jako v případě první desky po rozpadu The Beatles McCartney z roku 1970 a trochu experimentálního McCartney II z roku 1980. Výjimkou je na novince rocková vypalovačka Slidin', ke které si přizval kytaristu Rustyho Andersona a bubeníka Abeho Laboriela Jr. Jinak vše zvládnul sám včetně hlasů, produkce, režie a dokonce na obal přispěl fotografiemi pořízenými na mobil.

Starý dobrý Paul

Album McCartney III každopádně zastihlo McCartneyho v dobré skladatelské formě i psychickém rozpoležení. Sám připouští, že témata jeho písní jsou stará - láska a optimismus. K tomu patří i určitá sentimentálnost a přecitlivělost. Je proto radost se zaposlouchat do zpěvákových průzračných melodií. jako jsou Find My Way, The Kiss of Venus a Pretty Boys. Při zemitějších písních typu Lavatory Lil nebo nástrojově nejbohatší Deep Down se musí člověk podivovat nad tím, co všechno ještě pěvecky osmasedmdesátiletý umělec zvládne. Dokonce se neváhá vrhnout ani do experimentů typu zbytečně dlouhé, více než osmiminutové kompozice Deep Deep Feeling, u níž je zřejmé, že u sebe neměl nikoho, kdo by ho trochu přibrzdil.

V souvislosti s novým albem se (vůbec ne poprvé) objevily pověsti, že by mělo být McCartneyho poslední. Ale můžete tomu věřit v případě jednoho z nejpracovitějších umělců v dějinách populární hudby, který aktuálně slíbil, že se nechá mezi prvními ve Velké Británii očkovat proti covidu-19, aby se mohl co nejdříve vrátit na světová pódia?

Text: Roman Jireš, foto: archiv iREPORT
Témata: Paul McCartney, McCartney III

4,00

čtenáři

hlasuj
zavřít