Otázka Die Antwoord: Proč?

20. únor 2012

Nástup fenoménu Die Antwoord byl bez nadsázky jednou z podstatných hudebních událostí roku 2010 – i když už tehdy šlo o hudbu až v druhé řadě.

Tříčlenný jihoafrický kolektiv sestávající z rapera Ninji s vizáží masového vraha, vulgární ženy-skřeta Yo-Landi Vi$$er a poněkud upozaděného DJe Hi-Teka měl v podstatě všechny předpoklady virálního sukcesu; excesivní vystupování, punc exotiky chudinských slumů kombinovaný s velkou dávkou buranství, tendenci vyvolávat spekulace ohledně míry autentičnosti a (sebe)parodie a v neposlední řadě také vlastní slang kombinující angličtinu s afrikánštinou a naivně hédonistický světonázor pojmenovaný zef. Svoji debutovou desku $O$ navíc vypustili ke stažení zcela zdarma.

Jejich raketový úspěch měl ale kromě smlouvy s velkou nahrávací společností a světového turné (a vystoupení po boku Aphexe Twina), které se dotklo i České republiky, za následek i konec tolik přitažlivých nejasností kolem jejich existence. Ukázalo se, že jde o další projekt jihoafrického rapera Watkina Tudora Jonese, který Die Antwoord postavil na konfrontaci své nové a až odpudivě působící inkarnace Ninji s obscénním charakterem Yo-Landi, a také, že jejich špinavá hudba a proklamovaný žánr zef,popisovaný také jako rap-rave, je v podstatě jen platformou pro jejich svérázný humor a ghettoidní stylizaci.

02560847.jpeg

S odstupem času se zdá, že ať už šlo o trendsetterské hipstry, hudební kritiky či mainstreamové publikum, nikdo vlastně Die Antwoord neposlouchal kvůli hudbě. Neotesané bavičství a tolik diskutovaná (sebe)parodičnost fungovaly skvěle v prvotním momentě překvapení, který však vyprchal stejně rychle, jako přišel – a snažit se ho vzkřísit či uměle udržovat při životě má blízko k herakleitovskému pořekadlu s řekou.

Druhé album Ten$ion je v pravém slova smyslu albem pravdy – pravdy, která možná bolí až teď, ale pod nánosem hypeu a reakcí omámených pocitem zdánlivé originality byla cítit už dříve. Prvoplánová vulgárnost a explicitní rapování působí nyní neskutečně vyprázdněným dojmem – a rozhodně je nezachrání dnes již poněkud omšelý přeliv dubstepových beatů. Bombastická produkce působí v kombinaci s takřka nulovým sdělením tentokrát doopravdy nabubřele – a přes snahu o určitou epochálnost ploše zároveň.



Die Antwoord na onen tolik vzývaný „next-level“ svou druhou deskou zdaleka nedosáhli – a v podstatě tak jen potvrdili tolik častý osud druhých desek projektů, jejichž prvotní sláva předběhla kromě doby i je samé. Ten$ion je album bez tvůrčí tenze a absence přesahu za sféru dnes již laciné vizáže technoburanů jen dokládá fakt, že Die Antwoord jsou spíše než odpovědí otázkou. Proč?

autor: Jan Bárta
Spustit audio