shop.musicserver.cz
Adam Plachetka - Chci oslovit ty, kteří by jinak na operu nešli

Adam Plachetka - Chci oslovit ty, kteří by jinak na operu nešli

Vydáno: 16.02.2021 12:00 v sekci Rozhovory - Jan Pikous | foto: Adam Plachetka

Už roky patří ke stálicím české operní scény. Deset let byl v angažmá ve vídeňské Státní opeře, každoročně hostuje ve slavné MET v New Yorku. Zároveň ale koketuje i s jinými žánry - na podzim třeba vydal už druhé album s muzikálovými melodiemi. Nejen o něm hovořil Adam Plachetka v našem interview.

Adam Plachetka
© Pavel Hejný
Muzikál máte evidentně rád, když se k němu znovu vracíte. Jaký názor na něj však panuje ve vašem okolí? Změnila se situace, nebo operní svět tento žánr stále považuje za pokleslou formu zábavy?

Asi je to případ od případu, někteří lidé jsou vyhraněnější, jiní tolerantnější. Já osobně jsem ale nikdy žádné antipatie vůči muzikálu necítil, ba naopak.

Často zmiňujete, že jste si při studiu konzervatoře myslel, že se mu budete po škole věnovat primárně a o kariéře operního pěvce jste nepřemýšlel. U vás tedy tyhle předsudky není třeba hledat...

Hudba v každé formě je zajímavá a to, že je muzikál v principu lehčí žánr než opera, přece ničemu nevadí. Koneckonců i před mnoha staletími jsme měli vážné, seriózní opery a opery buffo - veselohry, které byly vlastně takovými tehdejšími muzikály.

Jak vlastně při výběru písní na muzikálové album postupujete? Vybíráte si čistě to, co si chcete zazpívat, nebo berete ohled i na to, co by mohlo zaujmout fanoušky?

Upřímně jsme si v rámci dramaturgie projektu vybírali především věci, které se líbí nám, respektive mně, a pak jsme s dirigentem, dramaturgem a vedením orchestru řešili, jestli je to dobrá volba. Přece jenom jsem především zpěvák klasické hudby a tohle je opravdu jen milá odbočka, kterou jsem si možná chtěl tak trochu splnit nějaký dávný sen. Jsem ale samozřejmě rád, když se album líbí i posluchačům. Primárně šlo však skutečně o mou touhu něco takového udělat, žádný kalkul. A tím pádem jsem si logicky vybral věci, které mám dlouhá léta rád a vždycky jsem si je chtěl zazpívat, což mi v opeře samozřejmě nemohlo být umožněno.

Adam Plachetka
© Ilona Sochorová
Zatímco první deska byla v rámci konceptu poměrně tradiční a hodně sázela na starší díla, tady už přišla řada na některé mainstreamovější i novější kusy - zazní tu třeba árie Heroda z "Jesus Christ Superstar", Thenardierova píseň z "Bídníků" nebo árie Anděla z "Pomády".

Je pravdou, že tím, že to je druhé album, jsme si možná mohli dovolit trochu více. A u některých písní by mě nenapadlo, že je někdy budu zpívat. Ostatně mi už někteří, co desku slyšeli, říkali, že se třeba právě u Heroda z "Ježíše" velice divili a přemýšleli nad tím, jestli jsem to vůbec já.

Před rokem jste absolvoval koncert v O2 areně. Během večera jste kombinoval klasickou hudbu s pop music, mezi hosty byli třeba Ondřej Brzobohatý či Tomáš Klus a celé to moderoval Leoš Mareš. Pro koho byla akce vlastně určena? Pro vaše normální fanoušky, kterým jste chtěl dopřát něco nového, nebo bylo primárním cílem přilákat nové diváky, kteří by do Rudolfina nepřišli?

Vlastně pro všechny. Samozřejmě bylo cílem neodradit mé tradiční příznivce, takže nosnou část koncertu stále tvořily operní árie. I tak se našli tací, kteří mi řekli, že prostě do areny nepřijdou, protože to pro mě není. Zároveň jsem ovšem chtěl oslovit ty, kteří by si vstupenky třeba na Pražské jaro nikdy nekoupili, a ukázat jim, že klasická hudba může být zábavná.

Adam Plachetka

Adam Plachetka je český operní zpěvák, barytonista se záběrem i do basového oboru. V roce 2005 debutoval v Národním divadle, od roku 2010 byl deset let v angažmá ve vídeňské Státní opeře. Pravidelně hostuje v Metropolitní opeře v New Yorku. Dosud vydal dvě muzikálová alba, v roce 2020 uspořádal jako první česká osobnost z operní branže koncert v O2 areně.

Dokážete tedy odhadnout, jakou část obecenstva tvořili vaši letití fanoušci a kolik diváků bylo nových?

To se těžko odhaduje, ale zanedbatelné číslo to určitě nebude. Už proto, že mám zprávy o tom, že mnoho tradičních fanoušků klasické hudby na koncert doprovázeli právě ti, kteří jinak na operu běžně nechodí.

A myslíte, že se to podařilo? Přilákal jste nové příznivce?

Adam Plachetka
© Ilona Sochorová
Myslím, že ano. V tomhle ohledu je jen škoda, že nám do toho hodil vidle koronavirus. Nemálo lidí mi říkalo, že byli na něčem takovém poprvé a že se jim to líbilo tak moc, že si už koupili lístky právě třeba na Pražské jaro nebo na nějaké představení v Národním divadle. Kvůli pandemii z toho ale nic nebylo.

Když už někoho přesvědčíte, ať vyrazí na operu, zásadní je bezpochyby výběr úvodního titulu - žádný těžký materiál asi pro začátečníky nepřipadá v úvahu. Osobně se mi osvědčil třeba Donizettiho "Nápoj lásky", Rossiniho "Lazebník sevillský" či Mozartova "Kouzelná flétna". Souhlasíte?

Určitě ano, tohle jsou jistě opery, které jsou pro nové posluchače k seznámení se se žánrem vhodné. Nabízí se třeba i Verdi. Naopak u Wolfganga Amadea Mozarta bych se trochu obával výběru proslavené "Figarovy svatby" nebo i "Dona Giovanniho", což často bývají první opery, na něž člověk neznalý klasické hudby vyrazí. Je to ale celkem komplikovaný a ne snadno pochopitelný příběh, takže člověk, který běžně neposlouchá operu, má co dělat, aby všechno stíhal. Ve finále tak může být z celého večera dosti unavený.

Komu jsou vaše muzikálové desky vlastně určené? Příznivcům muzikálů, kterým nabízíte možná trochu školenější a klasičtější podání tohoto žánru? Nebo fanouškům opery, které chcete přesvědčit, aby nad muzikálovými melodiemi neohrnovali nos?

Je to vlastně dost podobné jako u koncertu ve sportovní areně. Album je pro všechny vámi zmíněné skupiny. Budu moc rád, když si moji běžní fanoušci desku pustí a třeba malinko změní negativní názor na muzikál jako žánr. Zároveň ale bude skvělé, když si album koupí i typický muzikálový fanoušek, který by se opeře v životě neobjevil. A třeba ho napadne si říct, že se na Plachetku přijde podívat i v jeho běžnějším prostředí.

Je pravdou, že muzikály v Česku nezájmem publika v žádném případě netrpí - mnohá pražská divadla mají vyprodáno na měsíce dopředu. A to vstupenky nejsou z nejlevnějších. U opery přitom častým argumentem bývá, že jsou lístky tak drahé, že si to normální člověk nemůže dovolit.

Jasně, u opery často slyšíte, že přece nemáme na to dát dvanáct set za jednu vstupenku do Národního. Přitom nikdo neříká, že si musíte kupovat místo v loži. Na galerii nebudete mít o nic horší zážitek a za lístek dáte několik stovek. A mnohdy ti samí lidé pak nemají problém dát tisíce za popový koncert v Letňanech. Bylo by fajn, kdyby tihle lidé pak třeba nějakou sobotu v měsíci místo na muzikálové dílo zašli právě na operu. A jestli je k tomu nasměruje třeba moje deska, budu nadšený.

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Manon Meurt - Unravel 9/10
Recenze: Fascinující "Unravel" zrcadlí niterný svět Manon Meurt Debut "MMXVIII" představoval neskromně silné vykročení, v němž Manon Meurt poodhalili svou nezaměnitelnou tvář. Šestileté čekání na "Unravel" přineslo nečekaný progres a tvůrčí posun, přičemž hybatelem těchto změn se stal... čtěte zde
Vydáno: 29.04.2024 00:00 v sekci Recenze
Jelen ft. Rybičky 48 - Je lepší se opít 7/10
Video: Jelen a Rybičky 48 radí: "Je lepší se opít" a jít spát Víte, co vznikne, když zkřížíte jelena s rybičkami? Zní to jako vtip či hádanka, ale jestliže obě slova začnete velkými počátečními písmeny, výsledkem se může stát poměrně vkusně zpracovaná písnička. Songem s... čtěte zde
Vydáno: 28.04.2024 10:30 v sekci Audio / Video | Video
Mötley Crüe - Dogs of War 6/10
Video: Mötley Crüe se chtějí v novince "Dogs of War" stát nesmrtelnými. Moc se jim to nedaří Všemožnými historkami opředení glamrockoví divočáci Mötley Crüe mají svá nejlepší léta za sebou. Nicméně si nejsem úplně jistý, zda si to sami uvědomují. Místo hudby se ve spojitosti s kapelou skloňují spíše kauzy typu... čtěte zde
Vydáno: 27.04.2024 17:00 v sekci Audio / Video | Video
Taylor Swift - The Tortured Poets Department 6/10
Recenze: Taylor Swift na desce "The Tortured Poets Department" otevírá dveře pouze pozvaným, ostatní nechává tápat ve foyer Taylor Swift je králem Midasem dnešní doby. Ne ovšem ve smyslu, že by tajila oslí uši. Spíše upomíná na příběh, v němž na co panovník sáhl, proměnilo se ve zlato. Midas kvůli této schopnosti nemohl pít ani jíst, u Taylor se v... čtěte zde
Vydáno: 27.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Berenika Kohoutová - Hot or not? 7/10
Video: Berenika Kohoutová v "Hot or not?" řeší ne/dokonalost a odtajňuje těhotenství Zpěvačka a herečka Berenika Kohoutová představuje po delší době provokativní singl "Hot or not?" pojednávající o zdánlivě dokonalém životě, který tak rádi prezentujeme na sociálních sítích. Ale ne vše pozlátko je takové, jak... čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 16:30 v sekci Audio / Video | Video
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 44/2022 - od Alicie Keys přes Drakea po The Pretty Reckless (09.11.2022 10:00)
- Nové desky 46/2021 - od Adele přes Roberta Planta s Alisson Krauss po Stinga (24.11.2021 19:30)
- Video: Ondřej G. Brzobohatý a Adam Plachetka si v klipu "Tóny" utahují z pop-operních duetů (24.11.2021 15:51)
- Adam Plachetka si plní sen deskou "Impossible Dream" (31.10.2017 20:43)
- Nové desky 42/2017 - od Jessie Ware přes Boyz II Men po Slipknot (24.10.2017 08:45)
- Nové desky pro 49. týden (06.12.2015 14:25)

ALBUM TÝDNE 18/2024

Manon Meurt
Unravel

Debut "MMXVIII" představoval neskromně silné vykročení, v němž Manon Meurt poodhalili svou nezaměnitelnou tvář. Šestileté čekání na "Unravel" přineslo nečekaný progres a tvůrčí posun, přičemž hybatelem těchto změn se stal producent Eddie Stevens. V podobě "Unravel" přichází vyzrálé a komplexně pojaté album.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Kabát Queen Adele Sia Beyoncé Rush Bono Dua Lipa U2 Mirai AC/DC Lady Gaga Liam Gallagher Linkin Park Imagine Dragons
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu