Iné kafe: Čumil (recenzia)

INÉ KAFE bola na prelome devädesiatych rokov minulého storočia a nultých rokov aktuálneho storočia kapelou, ktorá bola na slovenské pomery pomerne nevýdaným úkazom. Nikdy predtým sa nepodarilo žiadnej kapele podobného razenia preraziť komerčne na takej úrovni, ako sa to podarilo INÉ KAFE. Trojica mladých chalanov hrajúcich rýchlu a jednoduchú pop-punk-rockovú hudbu ovplyvnenú ich idolmi ako boli GREEN DAY, BLINK-182 či inými populárnymi americkými punk-rockovými spolkami, vedenú charizmatickým lídrom Vratkom Rohoňom, chtiac-nechtiac pohla stojatými vodami slovenskej hudobnej scény a dokázala svoj hudobný štýl dostať najviac do povedomia širokej verejnosti. Lenže cez to všetko si kapela musela vytrpieť niekoľkými zmenami zostáv, pričom jedna (tá najzásadnejšia) sa udiala zanedlho po vydaní albumu, o ktorom sa dnes budeme baviť - 'Čumil'.

Album 'Čumil' vyšiel 4. októbra 1999 pod taktovkou Universal Music. Jeho nahrávaniu a vydaniu predchádzala zmena zostavy - hlavne zmena na najzásadnejšom poste - speváka. Tým sa stal gitarista, skladateľ a textár Vratko Rohoň, ktorý sa po skladateľskej stránke podieľal ako na predošlej debutovej nahrávke 'Vitaj!', tak aj dvoma demonahrávkami zhotovenými ešte pred debutom. V trojke Vratko (spev, gitara) - Wayo (basa) - Dodo (bicie) nahrali materiál, s ktorým sa kapele podarilo hlbšie predstaviť slovenskému publiku. Zatiaľ čo dodnes nie veľmi docenený debut 'Vitaj!' bol viac-menej undergroundovou záležitosťou (navyše vydanou na vlastné náklady Vratka), s príchodom 'Čumila' sa začal mediálny a komerčný záujem o kapelu a album. Predchádzala mu predovšetkým titulná a nesmierne chytľavá hitovka 'Čumil', s ktorou sa kapele podarilo dostať ešte do väčšieho povedomia, ako to bolo pred časom s pesničkou '090X' z debutu. Pri príležitosti Vianoc chalani využili príležitosť, a preto hodili na trh ďalší singel aj s klipom práve s tématikou vianočných sviatkov, ktorý zožal nemenej väčší úspech. Ja si však spomínam, že ešte pred dvoma vyššie spomenutými pesničkami bol úplne prvým singlom pecka 'Svätý pokoj', ktorú som svojho času zaregistroval v hitparáde Zvončeky ako úplne prvú skladbu INÉ KAFE v mojom živote, na dnes už neexistujúcom východoslovenskom rádiu Kiks.

'Čumil' ako celok však určite nie je záležitosť len vyššie spomenutých hitoviek. Album je dobre vyvážený a ponúka trinásť skvelých a chytľavých pesničiek, ktoré si určite veľmi rýchlo obľúbite. Kolekcia sa začína úvodnou peckou 'Ako idiot', ktorá vás dokonale svojím nasraným feelingom navnadí na ďalšie záležitosti. S dvojkou 'Poraď si sám' si to kapela tentoraz namierila do zlatého archívu slovenského legendárneho speváka Mira Žbirku, pričom túto pomerne neznámu pesničku podala svojím typickým punk-rockovým štýlom. Medzi moje osobné favority ale patrí trojka 'Peter', v ktorej texte sa pojednáva o mladom chalanovi, ktorého rodina neustále drží nakrátko a nemôže si žiť svoj život tak ako si to predstavuje on. Ďalšia pesnička 'Radikál' sa nesie v podobnom dychu ako otvárak - rýchla, nasraná, s nekompromisným textom a refrénom, ktorý patrí medzi moje najobľúbenejšie od tejto kapely. Pohodový track 'Pohoda', kde zaznie aj nejaká tá trubčička a saxofón strieda druhé pokračovanie trilógie s názvom 'Veľkou palicou'. Tento raz sa tá veľká palica spomína len nepriamo, v refréne a formou peknej lesklej baseballky. Skladba je môj druhý hlavný favorit na albume a dominuje jej aj skvelý text, cez ktorý (a nielen tento!) Vratko vždy vedel vyjadriť svoje myšlienky priamo a na rovinu, bez nejakých väčších metaforických sračiek. Nasledujúca vecička je jediná (okrem cover verzie), na ktorej sa autorsky nepodieľal Vratko - volá sa 'Nie, nie' a jej pôvod hľadajte u Waya. Osmičkou sa stala najdlhšia pieseň na albume v rozsahu štyroch minút, s príznačným názvom 'Ako sa máš?'. Pohodová vec odsypávajúca sa v strednom tempe spríjemní čakanie na singel, ktorý som spomínal v minulom odseku - 'Svätý pokoj'. Svižná vec s opäť (ako inak?) skvelým textom, refrénom a tentoraz aj gitarovým sólom (na albume je ich viacej, ale toto mi utkvelo v pamäti najviac), je typická pesnička nesúca Vratkov rukopis, vďaka čomu si ju nespletiete so žiadnou inou kapelou a zároveň ďalší môj kandidát na najlepšiu pesničku na albume. Prvú desiatku pesničiek však uzatvára celkom kontroverzná skladba 'Sráč', ktorá - ako názov hovorí - určite nebude v pozitívnom duchu. Na môj súdobý vek (9 rokov), som bol skutočne "ohúrený" tým, že v refréne sa tak s chuťou spomína slovo "sk**vený", čo som pred tým nikdy niečo také vulgárne nepočul v žiadnej pesničke :D Jedenástou pesničkou sa stáva už spomínaný evergreen 'Čumil', ktorý v tejto republike pozná snáď úplne každý, a preto ho netreba podrobnejšie rozoberať. Určitá dávka originality a invencie sa tu jednoducho podpísala na plnej čiare. Predposlednou pesničkou je 'Skús to ďalej', ktorá je úplne jediná na tomto albume, kde sa v texte spomínajú veci v súvilosti s babou - konkrétne jej sebectvo a hranie na city jej drahého. Kolekciu pesničiek tohto prelomového albumu *oficiálne* uzatvára ďalší z radov nestárnucich hitov, konkrétne z tých vianočných - Vianoce.
Tak trochu zámerne som si poslednú záležitosť nechal na koniec - album sa síce oficiálne končí Vianocami (zámerne som dal do hviezdičiek slovo "oficiálny"), lenže kto vlastní CD vie, že platňa sa Vianocami nekončí, ale nasleduje po nej niekoľko minútové ticho, po ktorom sa rozbalí záverečný skrytý track - 'Metalová sranda od maďaskej skupiny'. Je to rýchla šleha na metalový spôsob, aj so zmenami melódií a zvratov - presne ako sa to robí v "ozajstnom" extrémnom metale. Všetko je samozrejme zachované na "inékafeovský" spôsob. Text je odspievaný po maďarsky, čo je pre mňa bohužiaľ smola, keďže táto reč sa mi nesmierne protiví a logicky v nej neviem ani ceknúť (P.S.: ak by sa našiel ochotný človek a preložil by to a zavesil na supermusic, bolo by to super). Skladba sa končí postupným stišovaním a po nej nastane už len definitívne ticho, ktoré ukončuje prvý dôležitý míľnik v histórii tejto kapely.

Vraťo, Wayo a Dodo to mali po tomto albume rázne našľapnuté na vysoké pozície v slovenskom hudobnom priemysle. Nasvedčovali tomu jednak úspechy singlov a klipov 'Čumil' a 'Vianoce', tak priamo úmerný predaj albumu, ktorý sa vyšplhal takmer ku hranici 20 tisíc kópií. V januári roku 2000 však prichádza nečakaný šok, kedy sa Vraťo, Wayo a Dodo kvôli konfliktom a vraj aj peniazom rozchádzajú. Wayo a Dodo sa rozhodli založiť vlastnú skupinu, ktorá by hrala podobný štýl ako INÉ KAFE, a nazvali ju PLUS MÍNUS. Toho roku s ňou aj vydali debutovú platňu, ktorá sa však úspechu ani náhodou nepriblížila k 'Čumilu'. Vraťo ako druhá strana rieky vytvoril novú zostavu kapely, prešiel s ňou do nového vydavateľstva a v tom istom roku vydáva svoj tretí radový album, ktorý sa stáva opus magnumom kapely a odštartuváva definitívne zlaté časy kapely. O tom však nabudúce.

Mirko, 18. 5. 2009

zverejnené: 20. 5. 2009

Tagy