REKLAMA

Mistr radí: 19.Doprovod BASAKORD - 3. část

Doprovod BAS-AKORD - 3. část (basové přechody, rytmické varianty)

 

Až vám přestane stačit doprovázet country písně jednoduchým doprovodem BAS-AKORD a zvládnete i střídat hlavní a vedlejší bas, můžete zkusit do doprovodu přidat rytmické variace a basové přechody. O obojím se zmíníme jen krátce. Kdo by potřeboval další podrobnosti, najde je jistě snadno v početných školách stylu folk-country-bluegrass. Za všechny např. česká "Škola hry na kytaru Country & Bluegrass"  Miroslava Hulána a Jiřího Šrumy nebo škola vydavatelství  MEL BAY "Complete folk guitar book By Jerry Silvermann"  a další a další....

 

I. Rytmické variace:

Základní doprovod BAS-AKORD se počítá na dvě doby, bas zní stejně dlouho, jako akord. Obojí hrajeme na jednu osminu:

 

 

 

 

 

tomuto doprovodu byly věnovány dvě minulé lekce, kde si můžete poslechnout i ukázky.


VARIACE 1:

Jedno z možných rozšíření tohoto rytmu je rozdělení akordu do dvou rychlejších úhozů:

   POSLECHNOUT SI

místo doprovodu BAS-DOLŮ , BAS-DOLŮ hrajeme BAS-DOLŮ NAHORU, BAS - DOLŮ NAHORU.
Bas trvá jednu osminu a akord 2x šestnáctinu, tedy také osminu.
Tento doprovod se hodí jednak do pomalých písní typu "Veď mě dál cesto má" ale také do rychlých pasáží.

(zápis pomocí šipek)   POZOR!!! nehrajte na tři doby, jako valčíkový doprovod. Dvě doby dolů-nahoru jsou RYCHLE za sebou, trvají stejně dlouho, jako bas. Do tohoto doprovodu bychom si mohli počítat PRVNÍ-DRUHÁ a dvě "přiznávky", akordické úhozy by se hrály na slovo DRU-HÁ, bas na slovo PRVNÍ.

 

VARIACE 2 :

Podle citu můžete dobu NAHORU trochu zpozdit a rytmus trochu "ROZHOUPAT":
(takto bychom zapsali "rozhoupání" v notách):
       

  POSLECHNOUT SI 

 

VARIACE 3 :

Dále můžeme obohatit rytmus i o rozpůlení basové osminy:

   POSLECHNOUT SI
hrajeme tedy: BAS -NAHORU -DOLŮ - NAHORU. Pravidelně se střídají stejně dlouhé noty. bas je stejně dlouhý, jako zbylé tři "přiznávky" v akordu.

takto bychom napsali rytmus pomocí šipek: počítáme PRVNÍ DRUHÁ  - bas se hraje na "PRV-". Na zbylé doby hrajeme akordické úhozy.

 

VÍCE VARIACÍ V JEDNOM DOPROVODU:

V rámci jednoho doprovodu můžeme jednotlivé variace samozřejmě kombinovat a navazovat na sebe. Dostaneme tak mnoho nových možností. např. může obohacený doprovod znít takto:

POSLECHNOUT SI

 

Jeden z typických doprovodů, který je odvozen z rytmu BAS-AKORD je rytmus v doprovodu např. písně Bedna od whisky a dalších, zejména starších trampských písní.Budeme se mu věnovat v jedné z následujících lekcí zvlášť.

 

II. Basové přechody:

Další obohacení country doprovodu jsou basové přechody. Dva akordy můžeme spojit několika tóny, takže jeden akord naváže na další:

Velmi často se pomocí bas. přechodu spojují např. akordy C-G,  D-A, E-A, F-C a to v obou směrech. Spojují se i durové akordy s mollovými: C-Ami, E-Ami, G-Emi, A-Dmi

Basové přechody obohatí úvody a konce slok, zvýrazníte jimi ale i libovolné vystřídání dvou akordů uvnitř písně. Zejména se hodí použití této techniky, pokud hrajete jen sami, bez basové kytary nebo kontrabasu. Nahrazujete tak jejich basovou linku.

1.Přechod C-G a G-C:

     POSLECHNOUT SI  POSLECHNOUT SI

Jak je vidět z tabulatury mezi akordy C a G hrajeme basový přechod pomocí tónů

  ,tedy pomocí tónů G-A-H-C.
 Tóny C a G jsou základními tóny akordů, tóny A a H spojují C a G nejkratší cestou po stupnici. Stejné pravidlo platí i u ostatních akordů.
 

2.Přechod D-A a A-D

POSLECHNOUT SI        POSLECHNOUT SI

zde tvoří přechod tóny A-H-CIS-D. opět spojené dva základní tóny po stupnici, (cis proto, že se objevuje i v Ddur i v Adur, ale tím se nemusíme zatěžovat)
Velmi častý přechod zvláště v písních typu Okoř, Zlaté střevíčky apod..

3.Přechod E-A-E (tam a zpět)

POSLECHNOUT SI

4.Přechod C-Ami-C

POSLECHNOUT SI

mezi C a Ami přecházíme pouze přes tón H (2. políčko struny A)  celkem častý basový přechod, např. v písních Sbohem, galánečko, Snad jsem to zavinil já, Pramínek vlasů apod.... tedy tam, kde po sobě následuje C a Ami v pomalém tempu.

5. Přechod G-Emi-G

POSLECHNOUT SI

Podobný případ jako přechod C-Ami. Přechod tvoří jediný tón Fis. Používá se např. v písni Amerika (Lucie) a dalších.

  Pokud jste začátečníci a nic z této lekce vám nebylo k užitku nebo vám vše připadalo moc složité, nevěšte hlavu. Hned v příští lekci se vrátíme k jednoduchým doprovodům, konkrétně k 4/4 doprovodu do naprosté většiny trampských písní. čeká nás píseň Montgomery a Tisíc mil. Do té doby už budete umět dokonale BAS-AKORD, takže budete moci celý volný čas věnovat novým rytmům.

Tagy

Staršie články

- Speváčka Lucie Bílá po návrate k milencovi pr..  (cas.sk)  Videní:32
Včera - The Dead Daisies zahrají v Lucerna Music Baru..  (musicserver.cz)  Videní:29
Včera - Legendárny spevák zrušil koncerty: Hospitaliz..  (bleskovky.sk)  Videní:29
19.07. - Cher natočila desku s covery Abby  (musicserver.cz)  Videní:26
19.07. - All That Remains se po devíti letech vrací do..  (musicserver.cz)  Videní:61
19.07. - Vulgárna Madonna zverejnila FOTO a ľudia... N..  (bleskovky.sk)  Videní:157
18.07. - Festival Hrady CZ se po Točníku přesouvá na K..  (musicserver.cz)  Videní:60
18.07. - Sonické kytary z Kanady Metric se představí p..  (musicserver.cz)  Videní:38
18.07. - 72-ročná Cher v spoločnosti: Sexi top a bozky..  (bleskovky.sk)  Videní:112
17.07. - Švédský elektrizující rock'n'roll Royal Repub..  (musicserver.cz)  Videní:55

Nové videá


Taylor Swift - Delicate

Lil Dicky - Freaky Friday feat. Chris B

Saad Lamjarred - Ghazali (EXCLUSIVE Musi

6IX9INE "Billy" (WSHH Exclusive - Offici

Migos - Walk It Talk It ft. Drake

Camila Cabello - Never Be the Same

Rich The Kid - Plug Walk

Post Malone - Psycho ft. Ty Dolla $ign

GOT7 "Look" M/V

Marshmello - FLY (Official Music Video)

Rae Sremmurd, Swae Lee, Slim Jxmmi - Pow

Marshmello & Anne-Marie - FRIENDS [Alter