RECENZE: Dokument Ewa Farna 10: Neznámá známá je víc než jen hezký medailonek

Vydáno 08.11.2017 | autor: Josef Martínek

Možnost představit se veřejnosti na ploše celého dokumentu se dá u hudebních hvězd využít všelijak. V zahraničí je běžné, že jdou umělci s emocemi až na dřeň a odhalí dosud neodhalené, v Česku jsme ale častěji svědky nikoho neurážejících medailonků, sloužících hlavně jako PR nástroj bez polarizační nadstavby. Hozenou rukavici se pokusila zvednout Ewa Farna, když se snímkem Neznámá známá vrací k oslavám deseti let na scéně a vyprodanému koncertu ve Foru Karlín.

RECENZE: Dokument Ewa Farna 10: Neznámá známá je víc než jen hezký medailonek RECENZE: Dokument Ewa Farna 10: Neznámá známá je víc než jen hezký medailonek

Ewa Farna 10: Neznámá známá

Režie: Martin Linhart

75 min

Svůj pětasedmdesátiminutový snímek rozjíždí Farna pozvolna. Vydáme se po stopách jedenáctileté holčičky s rovnátky, kterou si vzal pod křídla podnikatel Lešek Wronka, a kamery nám ukážou i další opečovávatele jejího talentu, včetně rodičů. Kdo by se neusmál při pohledu na bezprostřední rozklepanou dívenku, která v roce 2006 přebírala cenu pro Objev roku na Českém slavíku, zatímco si ji z předních řad Státní opery zvědavě prohlížely zavedené hvězdy showbyznysu. Z nejedněch úst Ewiných spolupracovníků si vyslechneme, že Farna je "skvělá holka", která si na nic nehraje.

Pokud by se film držel po celou délku v této rovině, šlo by o milou vizitku pro fanoušky. Režisér Martin Linhart i sama Ewa, která je producentkou dokumentu, se ale rozhodli dát prostor i ožehavějším tématům.

Ewa Farna interview: Baví mě mít milostné románky s různými hudebními styly

Farna otevřeně promluví o tom, jak náročný je život s cejchem "celebrita", zatímco ona sama by si přála být vnímána jen skrz svou hudbu. Poodhalí i úskalí vztahu s fanoušky a nastíní například její vnímání víry. Zajímavá je pasáž, kde se vrací k rozpadu desetileté spolupráce s Leškem Wronkou. Ten zřejmě neproběhl tak hladce, jak bylo původně prezentováno, jelikož se její objevitel do filmu odmítl vyjádřit. Ani sama interpretka nepřibližuje důvody ukončení spolupráce, zato ale přiznává, že ji jejich současné vztahy mrzí.

Emocionální kolotoč na diváka čeká v závěru filmu. Vrcholí v něm totiž přípravy na výroční koncert ve Foru Karlín a Farna jakožto producentka celé akce najednou řeší povinnosti, které jsou pro většinu interpretů noční můrou. Problém s dopravením techniky, rozdělení pásek návštěvníkům i rozhodnutí, která světla zasvítí v jednotlivých písničkách - to vše se na ni valí. Z usměvavé holčičky, která ještě na začátku filmu v home videu líčila, že jako správná puberťačka dělala celý den samé kraviny, je najednou mladá žena nesoucí na bedrech zodpovědnost za vyprodaný koncert ve třítisícové hale.

LIVE: Ewa Farna je lepší bez formalit. Své cíle ale po deseti letech začíná naplňovat

Obavy, zoufalství, pláč, totální vyčerpání. Farna si v posledních dnech před svým dosud největším kariérním projektem sáhla až na dno. Jakmile se ale opona otevře a ona předstoupí před diváky, šíře jejího úsměvu značí, že se všechny starosti během sekundy přetavily v upřímnou euforii.

Ewa Farna určitě mohla jít s otevřeností ještě dál, některá diskutabilní témata zmiňuje jen okrajově a některým se vyhýbá úplně. Na druhou stranu těžko jí může kdokoliv z nás vyčítat, že si větší část svého soukromého života i některé svoje názory a postoje nechává pro sebe a své blízké. To, o co se chtěla podělit, podává film i díky výborné střihačské práci Kazmy a jeho týmu přímě, očividně autenticky a místy také s patřičnou dynamikou. Rozhodně jde o víc než jen hezký medailonek.

text: Josef Martínek, foto: archiv

Témata: Ewa Farna, Neznámá známá, Forum Karlín

4,00