RECENZE: Lipo je na novém albu Lyrika upřímný sympaťák, se kterým byste zašli na pivo

Vydáno 01.05.2018 | autor: Filip Pešta

Lipo nikam nespěchal, takže jeho nová deska Lyrika vyšla až po čtyřech letech od předchozího počinu O duši. Zatímco by se některým jeho kolegům z branže mohla tak dlouhá pauza jevit jako tvůrčí apokalypsa, při níž fanoušci mávají "sbohem" a interpretova kreativita se ukládá do věčného kómatu, Lipovi trpělivost nepřinesla jen růže, ale i tulipány, lilie a slunečnice.

RECENZE: Lipo je na novém albu Lyrika upřímný sympaťák, se kterým byste zašli na pivo RECENZE: Lipo je na novém albu Lyrika upřímný sympaťák, se kterým byste zašli na pivo

Lipo

Lyrika

Svoboda, Ve vzpomínkách, Mimikry, Skleněný království, Vidíš co jiní nevidí, Zbývá jen snít, Nebudu lhát, Známe svoje jména, Štěstí, Hledám, Solitér

11 trax /  min

Vydavatel: Universal

Rap má stále se rozrůstající zahrádku posluchačů, ač se kolikrát jeden může v té obrovské kvantitě interpretů snadno ztratit. Plevel tohoto žánru bohužel zakopává o jeho základní principy, jako je uvěřitelný projev, artikulace, přirozené cítění rytmu, schopnost rychlejšího frázování, ale především kvalita textů. Tím spíš, pokud chce dotyčný rapovat v češtině, z jejíž prozódie může vzniknout opravdu skvělý text. Lipo jako růže mezi trním uchopil mateřštinu velmi dobře. Jeho vyjadřovací schopnost ve spojení s beaty, které by bez něj bez problému poskytly  hudební základy popovému zpěvákovi či zpěvačce, mohou způsobit zvednutý palec i u někoho, kdo se s jeho tvorbou setkává poprvé.

ŽÁDNÝ VERBÁLNÍ BARON PRÁŠIL

Lipovou největší předností je právě pravdivost. Není to žádný verbální baron Prášil rapující o klubech, děvkách, dvou autech v garáži a lajně kokainu, kterou nestihl požít předtím, než si dal posledního loka Moët & Chandon. Když se do jeho výpovědí zaposloucháte hlouběji, musí vám znít v hlavě hlas, který říká, že ten kluk prostě jen vypráví o tom, co sám zažil. O neúspěšných vztazích, láskách na jednu noc, vlastních chybách, které se nebojí přiznat, ale i vlastním úspěchu, pocitech strachu i štěstí formou, která se vysmívá mamonu a staví na piedestal lásku k hudbě.

Lipo interview: Na albu Lyrika jsem věrný svému cítění, nemůžu svoji tvorbu znásilňovat

Hudba je na albu Lyrika protkaná nejen rapem, ale i zpěvem. Ač na ní bohužel dvakrát silně zakopává tisíckrát omleté spojení českého rapu s anglicky zpívaným textem. Jelikož se čeština s angličtinou asi nikdy nesejdou tak, aby nevyzněly lacině, trpí už úvodní píseň Svoboda a dojem kýče nezachrání ani skvělá Debbi ve Štěstí. Naproti tomu česky zpívaná Ve Vzpomínkách je naprosto v pořádku, stejně jako Skleněný království, kde jeho barva hlasu není krokem vedle. To samé platí i o jeho psaných pěveckých linkách.

Lyrika je však i přes výše uvedené malé vady silným, upřímným celkem, který může hrdě stát na základech výborných veršů a muziky, která není jen o bicích smyčkách a syntetických zvucích. Pořád v ní totiž budou dostávat prostor i nesamplované hudební nástroje, ať už jsou to akustické nebo elektrické kytary či piáno. Spousta lidí se v Lipových sděleních určitě najde. A to je vlastně jeden z nejdůležitějších atributů rapového umělce. Žádný hype ega nebo hollywoodský film. Prostě jen vyprávět, jak život cítíme.

Text: Filip Pešta

Témata: Lipo, Lyrika, Debbi

4,00